Brrrr - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu Brrrr - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu

Brrrr

Blijf op de hoogte en volg Marloes

24 Februari 2014 | IJsland, Reykjavik

Ik zal jullie nog even kort op de hoogte brengen van het eind van m’n stage in Engeland vorige maand. Ik ben m’n vorige verslag geëindigd met een paar zorgen over de presentatie die ik moest houden dus daar begin ik nu maar mee. De ochtend begon met lootjes trekken om de volgorde van de presentaties te bepalen. Ik had geluk en mocht het spits afbijten en kon daarna relaxt naar de rest kijken. Eigenlijk ging het verbazingwekkend goed en was ik best een beetje trots op mezelf. In de loop van de middag was iedereen geweest en moesten we stemmen. Iedereen kreeg 10 monopolybriefjes van 1000 pond om te investeren in de anderen. Onder toeziend oog van Neil en Tom moest je het geld verdelen en hierbij een uitleg geven; een leuke lach was geen reden om je geld in zijn/haar project te investeren dus was nog best lastig. De 8 projecten waarin het meeste geld werd geïnvesteerd, mochten ’s avonds nog een keer presenteren en dan ook voor de zakenmensen. Aan de ene kant hoefde het van mij niet zo; zat er niet echt om te springen om nog een keer te presenteren maar aan de andere kant is het ook wel de kers op de taart en het einddoel waar we de 4 weken naartoe hebben gewerkt. Was een van de gelukkige 8 en stiekem toch wel een beetje blij! En ik werd nog blijer toen ik met lootjes trekken (deze keer door mezelf (A)) weer als eerste uit de hoed kwam. Presenteren voor een groep van +/- 20 mensen uit het werkveld waaronder investeerders was wel iets anders dan mn eigen vertrouwde klasgenootjes maar eigenlijk was het best leuk! Iedereen was geïnteresseerd en naast lastige vragen kwamen ze ook met suggesties om m’n idee nog aan te passen.. Best een leuke ervaring! Heb uiteindelijk niet gewonnen maar de ervaring was veel meer waard dan Engelse monopoly ponden ;)

Na het grote festijn hebben we allemaal samen pizza gegeten en wijntjes gedronken en zijn we uitgeweken naar de stad. Gezellige avond met een beetje een dubbel gevoel omdat het eind ook wel erg snel naderde…Vrijdags nog een evaluatiegesprek met Neil en Tom gehad, ik dacht over het programma maar het bleek over mijzelf te gaan :p maar was allemaal positief en leuk om te horen hoe anderen mij beoordeelden! ’s Avond nog een afscheidsborrel gedaan en toen was het echt voorbij..

Zaterdag in de bus naar Londen nog wat toeristische attracties bekeken zodat ik ook de Towerbridge, Buckingham Palace, Tower of London, Westminister Abbey en the Shard af kan strepen. Vlucht goed verlopen en kwam ’s avonds uitgeput maar voldaan thuis. Als je een maand over hebt, wel van een avontuurtje houdt, graag ervaring in het buitenland op wil doen, je Engels wil verbeteren of op peil wil houden en je je skills wil verbeteren, raad ik je zeker aan je in te schrijven! Onderwerpen die aan bod zijn gekomen zijn debatteren, netwerken, social media gebruiken, website maken, logo ontwerpen, samenwerken, PR, marketing, ideeën genereren, productontwikkeling, merken/namen bedenken, profileren, innoveren en een beetje financiën. Hartstikke leerzaam dus!

Na 2 weken thuis te zijn geweest was het tijd voor mn volgende reisje, een week naar IJsland met Anne. Dit jaar is een van de beste jaren om het Noorderlicht te zien omdat we in een zonnepiek zitten dus dat leek ons een mooie reden om dat licht maar eens te gaan zoeken!

Zaterdag, na 3 uur vliegen aangekomen op het vliegveld in Keflavik. Daar stonden bussen die ons, nadat we gelijk al afgezet waren, naar Reykjavik hebben gebracht. Het was strak blauw en zonnig dus we hebben de rit van 45 minuten onze ogen uitgekeken. Wat is het daar mooi! In de stad aangekomen bij het busstation werden we ook nog met de bus naar ons hostel gebracht; wat een goede service en aardige mensen! Bij onze B&B aangekomen bleek er een dubbele boeking te zijn waarna we door de eigenaar naar een slaapplaats in de buurt zijn gebracht. Hij was de weg een beetje kwijt dus we hebben gelijk een mooie city tour gehad. In dit hostel konden we niet koken dus zijn de stad in gegaan om pizza te eten en daarna naar een zwembad waar de entree deze avond gratis was en muziek en fakkels waren. Aangename ervaring om in de winter in een buitenbad te zwemmen onder de sterrenhemel! Waren ook lekkere warme badjes en een stoombad. Jammer dat het in het stoombad naar natte hondjes stonk :p Al het warme water stinkt trouwens naar rotte eieren, ik dacht alleen in de geisers maar ook het zwemwater en warme water uit de kraan bevat zwavel (eigenlijk ook wel logisch want dat komt ook uit de grond maar toch..). Na onze baantjes weer naar ons onderkomen gelopen en daar uitgeput in bed gaan liggen. Volgende ochtend hadden we daar wel een beetje spijt van want op internet is een site waarop je de kracht van het Noorderlicht kan zien van de afgelopen 10 uur en de verwachting voor het komende uur. Bleek dat het licht rond 2 uur een kracht van 8, op een schaal van 0 tot 10, had gehad! Gemiste kans :p

Zondags verhuisd naar ons oorspronkelijke guesthouse, de stad verkend, de grote stadsijsbaan bekeken en ons verbaasd over alle mensen die rondlopen met grote camera’s en statieven. ’s Avonds maar op pad gegaan om toch een glimp van het licht op te vangen en dat is aardig gelukt. Was niet heel sterk en ook niet fel groen zoals we verwacht hadden maar waren toch wel enthousiast!

Maandag een toer geboekt naar Thingvellir, een van de 3 Nationale parken in IJsland, Gulfoss een van de mooiste watervallen in Europa en naar Geysir, die spreekt voor zich ;) We hadden weer heel erg geluk met het weer, nog steeds strak blauw en zonnig dus super mooie uitzichten en foto’s! In het Nationale park komen vaak belangrijke politici samen die daar een boom planten en sta je geografisch gezien deels op Europees en deels op Noord-Amerikaans grondgebied. De waterval was behoorlijk indrukwekkend maar het was daar zo gruwelijk koud dat we gauw naar binnen zijn gevlucht. Bij de geisers waren we gauw weer op temperatuur door het warme opspuitende water ;) Mooi om te zien (met je neus dicht..). Erg enthousiaste reisleider die ons op het hart drukte om ook de Noorderlicht toer te doen als je het Noorderlicht nog niet had gezien omdat helder weer een voorwaarde is om het te zien en de voorspellingen voor de rest van de week minder waren. Wij dus die toer ook nog maar geboekt waardoor we ’s avonds alweer in de bus zaten naar het Nationaal Park waar zij de kans het grootst achtten om het te zien. Onderweg hoorden we een paar domme Engelsen achter ons zeggen dat ze het licht al zagen terwijl wij ervan overtuigd waren dat dat gewoon het licht van de stad was, tot de buschauffeur zei dat links van ons een zwak beginsel van het licht te zien was, haha domme Hollanders.. Gelukkig konden zij ons niet verstaan!

Bij het park aangekomen was het licht nog niet heel veel feller dus beetje heen en weer gelopen en tussendoor in de bus gezeten om te ontdooien. Het was ongeveer -7 dus dat valt wel mee maar met een straffe Noordenwind voelde het toch wel gauw als -15/-20, toch nog een beetje winter ervaren  Na 3 uur ging de bus weer richting Reykjavik maar stond de buschauffeur opeens op de rem en zette hij de bus midden op de weg stil. Het licht was flink aangesterkt en ze hadden zoiets op zaterdag na, vanaf december niet meer gezien. Wauw, wat een adembenemend verschijnsel! Onmogelijk om te beschrijven en voor ons ook onmogelijk om op de foto te zetten :p We hadden allebei alleen een zwart scherm dus hebben briefjes met onze e-mailadressen uitgedeeld aan mensen met een statief en gevraagd of ze ons foto’s wilden sturen. Hebben tot nu toe 1 reactie met erg mooie foto’s ontvangen dus kunnen jullie een klein beetje mee laten genieten.

Dinsdagmiddag hebben we fietsen gehuurd om te genieten van de omgeving en het nog mooie weer. Mooie route onder barre omstandigheden langs de kust met een goed verstopt warm waterbronnetje, onbegaanbare ijzige fietspaden, ketting eraf, een ‘iets’ langere route dan de bedoeling was, onderkoelingsverschijnselen en een straffe Noordenwind.

Woensdag sloeg het weer om waardoor we ’s middags in een heuse sneeuwstorm terechtkwamen met wind waarvoor het KNMI met gemak een code rood zou afgeven. In het Noorderlichtmuseum geschuild en eens goed bestudeerd hoe het licht nou eigenlijk ontstaat. In de zon zitten atomen die tegen elkaar botsen door de warmte. Door de energie die daarbij vrijkomt worden die deeltjes weggeschoten en komen ze via Mercurius en Venus bij de aarde terecht. Door de magneetvelden op de polen worden die deeltjes aangetrokken, als die dan in aanraking komen met luchtdeeltjes lichten ze op en ontstaan gassen. Als die gassen stikstof bevatten, is het licht blauw of roze en als het vooral zuurstof is zie je groen of oranje licht. Museum waren we in ongeveer 30 minuten doorheen en kostte ons €11,- pp.. maar we waren in ieder geval warm en veilig binnen ;)

Na het museum naar het industrieterrein gelopen waar een paar grote winkels zaten. Opvallend is dat er behalve een Subway geen enkele bekende winkel/keten in Reykjavik te vinden was. IJslanders blijven dicht bij zichzelf en laten zich amper beïnvloeden door Amerikaanse of Europese invloeden. Volgens onze reisleider zijn IJslanders net als een fles ketchup, het duurt even voor ze zich laten zien ;) Wel jammer dat er ook geen Mac of Burger King was dus geen werk voor mij.. ook weinig dikke mensen (op een paar Engelsen na) gezien.

Na deze zware dag hadden we donderdag wel een relax dag verdiend, dus weer in de bus gestapt en nu naar The Blue Lagoon. Een redelijk groot natuurlijk wellness centrum midden in een lavaveld met geothermisch water, een sauna, stoombad (jaja, weer met natte honden lucht) en relax ruimte. Het thermale water had wel een apart kleurtje (zie foto) en bevat veel mineralen etc en zou een helende werking hebben. Wij zagen toen we binnen kwamen allemaal mensen met klei op hun hoofd en wilden dat natuurlijk ook. Zagen het spul nergens en hebben het van de bodem geplukt inclusief haren en andere viezigheid. Gelukkig uiteindelijk toch schone klei gevonden en lekker rondgedobberd in het water van 39 graden met uitzicht op de bergen en heldere sterrenhemel.

Vrijdag spullen gepakt, souvenirs gezocht, stad bekeken, typische IJslandse taartjes gegeten en op tijd naar bed want we moesten om 4 uur ’s nachts met de bus weer richting vliegveld. Souvenirs zijn trouwens jammerlijk mislukt door de achterlijke prijzen die ze daar handhaven.. Boodschappen zijn iets duurder dan bij ons maar de rest is echt achterlijk duur! Maar goed, wat een mooi land! Was aangenaam verrast over de schoonheid, het pure van het land en de vriendelijkheid en warmte van de bevolking. Zeker een aanrader!

• 24 Februari 2014 - 22:15

Sien En Jan:

Hoi Marloes,
    Gefeliciteerd met je goede presentatie in Engeland! En zo blijkt maar weer....'de appel valt niet ver van de boom'....het zakelijk Spaantjesinzicht heeft je ook in Engeland niet in de steek gelaten.
    En wat een mooie ervaringen in Ijsland. Indrukwekkend hoor!
    We wensen je een goede reis naar Zuid-Frankrijk en heel veel succes en werkplezier.
    Geniet ervan! Je bent een 'bikkeltje!'
    Lieve groet van Jan en Sien.