Doei! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu Doei! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu

Doei!

Blijf op de hoogte en volg Marloes

12 Januari 2017 | Thailand, Bangkok

Hierbij alweer mijn laatste verslag, vanuit een winters Nederland!

We zijn gebleven in het mooie Kampot waar we het wel weer tijd vonden voor een hike. Wij een tuktukmannetje gezocht en die beste man heeft ons netjes in Kep voor de ingang uitgezet en 2 grote wandelstokken voor ons gezocht en ons op het hart gedrukt op het grote pad te blijven. Hij zou beneden op ons wachten want de meeste mensen waren binnen 2 uur wel weer terug.. Die man wist duidelijk nog niet wie hij in zn karretje had zitten ;)

We waren het grote pad natuurlijk al snel zat dus bij het eerste de beste smalle slingerpaadje steil omhoog gingen wij van het grote pad af. Nadat ik in 10 spinnenwebben (jaja, mogelijk van een van die hele grote spinnen) was gelopen heb ik mijn leiderstaak overgedragen aan Anne die halverwege ons pad op een vogelspin stuitte die net zijn holletje in kroop. Naast de hoge luchtvochtigheid en mijn al iets verhoogde hartslag door de omgeving zorgde dit ervoor dat mn hartje redelijk druk was. Boven gekomen een super mooi uitzicht en bordjes naar een vlindertuin waar we even bij kwamen onder het genot van een koude versnapering. Terug maar weer over het grote pad omdat de minuten door tikten en onze sluiproute meer tijd kostte dan we gedacht hadden. Langs het pad allemaal lieve aapjes in de bomen gezien die aan het spelen waren en en beetje 'oeh oeh'den. Beetje verveeld liepen we op het grote pad tot Anne ineens in mn arm kneep en schreeuwde of dat ik wel gezien had... Ik was meer bezig met mn arm terugtrekken dan voor me kijken waardoor ik een dikke slang gemist had die net voor mn voeten langskroop. 2-0 voor Anne... Gelukkig hadden we samen het genoegen de volgende hindernis te nemen. Een kudde apen die net naast het pad zat en ons argwanend aankeek. De leider liet zn tanden al zien (die zijn echt heul erg groot en scherp!) waardoor wij elkaar vragend aankeken en besloten met een boogje en een iets verhoogd tempo langs ze heen te lopen. Gelukkig draaide de leider zich om en kroop hij het bos weer in... om vervolgens met de hele kudde en veel kabaal achter ons aan te rennen! Nooit geweten dat apen zo hard en zo lang kunnen rennen... en dat ik zo bang zou zijn voor een aap :P Was blij dat Anne achter me liep haha..

Aangekomen bij het punt waar de tuktuk op ons zou wachten, was niemand te bekennen. Dat kon er ook nog wel bij! Gelukkig kwam hij 10 minuutjes later aanrijden, dat lieve mannetje was ons gaan zoeken omdat het zo lang duurde en hij ongerust was! Aaaaah
Daarna naar een peperplantage geweest waar we uitleg hebben gekregen over rode, groene, zwarte peper. Alle peperkorrels komen van de besjes van dezelfde plant (Piper Nigrum) maar de tijd van oogsten bepaalt welke kleur (en smaak) de pepertjes hebben. Zwarte peper wordt gemaakt van de nog onrijpe groene besjes die daarna worden gekookt en gedroogd. Het velletje knapt waardoor de korreltjes zwart worden bij het drogen. Groene peper wordt gemaakt van nog niet rijpe besjes waarna deze worden gedroogd. Voor rode peper moeten de besjes wel eerst rijp zijn waarna ze gedroogd worden en dan klaar zijn voor consumptie. Naast peper werden er ook allerlei fruitsoorten gekweekt. Interessant middagprogramma wel!

Dag erna op de fiets naar het dorpje waar we naar het platteland zijn gefietst. Daar waren nog resten van de zoutvelden te zien maar we zaten niet in het goede seizoen om die 'werkend' te zien. Het was wel duidelijk dat daar weinig toeristen kwamen want de mensen zaten allemaal zwaaiend voor hun huisjes of achterom kijkend op de fiets. Leuk! Lekker tussen de waterbuffels, hutjes, lokale bevolking in de brandende zon gefietst en genoten van de rust en verdraagzaamheid die daar heerste. 's Avonds naar de bioscoop geweest. Je kon kiezen uit 2 standaard films of zelf iets uitzoeken in een private room. Standaard films waren niet echt ons ding dus gekozen voor de private room die er bij binnenkomst toch wel een beetje discutabel uitzag.. Een zwart geverfd kamertje met daarin een grote tv en een matras op een verhoging. Niet teveel over nadenken en schoon waren wij en onze kleren toch al lang niet meer ;)
Leerlingen lopen trouwens allemaal in mooie witte en schone uniformen. Snap echt niet hoe dat kan? Onze kleren komen in ieder geval heel anders terug als we ze hebben laten wassen :p
Na de bios met onze fietsen in de tuk tuk (aanrader, zie foto!) terug naar ons onderkomen waar we na een potje Beverbende met een Australiër en Griekse lekker konden slapen.

Van Kampot naar Sihanoukville in een erg gezellig busje. Eerst had ik een man voor me zitten die me steeds omgedraaid aan zat te staren en daarna een vrouw naast me die blijkbaar moe was en het nodig vond kwijlend op mijn schouder te slapen. Waarom?!
In Sihanoukville bij ons onderkomen aangekomen waar we verwelkomd werden met een shotje Jagermeister, kerstmuziek en mensen met een kerstmuts op. O ja, het was 24 december..! Ingecheckt en onze bedjes geïnspecteerd. Werden niet heel blij van de kussens met schimmel en de dubieus ruikende dekentjes maar na een aantal weken stel je je eisen bij (lees: je hebt geen eisen meer) en zijn we naar het strand vertrokken. Prima vertoeven in de schaduw waarna we naar de night market zijn gegaan om te eten en live muziek te luisteren. Rond een uur of 11 kwamen we terug en na een paar spelletjes wilde ik mn tanden gaan poetsen. Ze hadden ons al gezegd dat er 's middags geen stromend water was maar na een stap in het 'toiletgebouw' kwam ik er al gauw achter dat dat nog steeds niet het geval was... Je kan zelf wel bedenken hoe wc's ruiken na een dag niet doorgetrokken te zijn en veel bezocht zijn door dronken toeristen die nog probeerden bij een wc te komen om te kotsen. Heb het tanden poetsen maar overgeslagen en na overleg zijn we vertrokken. Het was inmiddels middenin de nacht (fijn dat ze daar geen kerstavond vieren :)) en om half 2 lagen we in lekkere schone bedjes waar wel stromend water was! Merry Christmas!

De kerstdagen op het strand doorgebracht en genoten van de lokale bevolking waar we tussen lagen. Zij zaten met hele families bij elkaar lekker te eten, beetje te bbq'en en tussendoor een beetje zwemmen (doen ze overigens in hun gewone kleren). Paar jongens naast ons vonden ons wel interessant en kwamen naast ons zitten om foto's te maken (uhhh..) om vervolgens weer weg te lopen en die foto's aan elkaar te laten zien. De een wat subtieler dan de ander en een groepje was wel heel creatief. Die gingen met zn drieën het water in waarna 1 van hen deed alsof hij verdronk. De andere 2 wenkten ons om hem te redden haha... Goed bedacht wel en nadat wij niet aan kwamen rennen maar wel hard moesten lachen, kwam hij zelf ook maar lachend het water uit.

Andere interessante kwestie op het strand was een vrouwtje die van verre al kon zien dat wij haar op onze benen hadden. (Ik heb echt geprobeerd het bij te houden! Die koude douches zijn alleen niet echt aantrekkelijk om langer onder te staan dan nodig dus schoot er wel eens bij in). Zij kon met een touwtje onze benen ontharen.. Yeah right, dat dacht ik ook toen ze het zei! Ze heeft een been gedaan om ons te overtuigen en toen moesten we beslissen. Ik liep natuurlijk voor gek met 1 glad been en een niet dus heb haar die andere ook maar laten doen. Die van mij vielen trouwens heel erg mee omdat ik epileer, ze schrok wel van die van Anne :P daar zou haar vriendje niet blij van worden haha!
Na 2 uur hadden we allebei benen zo glad als babybilletjes en had ze onze hakken ook maar even te grazen genomen want het eelt wat daarop zat kon echt niet. Bedankt, denk ik?
Hebben daarna zelf geoefend met het touwtje en gaan, als Anne terug is (als ze ooit nog terug komt), een eigen beautysalon beginnen!

Met de ferry naar Koh Rong waar we onze laatste dagen zouden slijten. Zee was super ruw en het was weer een barre tocht. Normaal deed de boot er 45 minuten over, wij bijna 2 uur en iedereen was zeiknat toen we aan land kwamen. En ja, ook hier waren weer mensen aan het kotsen.. Hoe kan dat toch elke keer?!

Blij dat we aan land waren tot we erachter kwamen dat onze accommodatie aan de andere kant van het eiland was. We konden of 6 km lopen of weer op een boot stappen voor 20 dollar. Je raadt het al, wij gingen met onze backpacks, in de brandende zon voor de eerste optie. Na een hete zweterige tocht over de mooie stranden en door de jungle kwamen we aan bij onze accommodatie; een tent op poten! Super mooi, wel heel toeristisch, eiland met mooie stranden en helderblauwe zee. Helaas was de zee nog steeds heel wild waardoor we niet hebben kunnen snorkelen. Wel weer mooie hike gedaan waarbij we grandioos zijn verdwaald (op het mooiste strand ooit terecht gekomen!) en in het donker door de jungle terug moesten. Anne had gelukkig een hoofdlampje in der tas en pas toen we de donkere jungle weer uit waren, hebben we opgebiecht hoe niet leuk (lees: hoe bang we waren) we het vonden. Tijdens onze hike wel een beetje dubbel gevoel over gehouden aan de omgeving. Er worden best wel wat stukken bos platgebrand om resorts te bouwen. Aan de ene kant levert dat flinke werkgelegenheid op (de bouwers waren allemaal Cambodjanen en het resort moet natuurlijk ook gerund gaan worden) maar aan de andere kant moet de mooie natuur daar voor wijken.. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?! Aan de andere kant was ik ook wel heel blij dat ik daar een paar dagen mocht zijn en een dak (jaja, onze tent had ook een dakje) boven me hoofd had...

Van Koh Rong wilden we naar Koh Rong Samloem om daar oud en nieuw te vieren maar helaas ging de boot niet door de hoge golven. Op 30 december nog een slaapplek vinden op een van de meest toeristische eilanden is niet makkelijk maar ik had een mooie gevonden. Prijs viel ook heel erg mee en we kwamen er 's nachts achter waarom ze daar nog plek hadden. Sliepen boven een discotheek :| en dan ook nog een openluchtachtige waardoor we heerlijk mee konden genieten!

Dag erna ging de boot wel en zijn we op Koh Rong Samloem beland. Knus eiland met meer lokale bevolking, geen resorts en wel mooie stranden. Oudjaarsavond een speciaal menu genomen waar we lang van hebben kunnen nagenieten.. Anne heeft na het kijken naar het vuurwerk en bij een kampvuur zitten de hele nacht buiten zitten kotsen en ik was de volgende dag beroerd. Het jaar is wel eens beter begonnen ;)

Helaas was het avontuur toen wel ten einde en moesten we terugvliegen naar Bangkok voor mijn laatste dagje. Daar nog wat souvenirs gekocht, massage gehad, bezoekje gebracht aan de dokter omdat we dachten dat Anne een onderhuidse worm had (bleek een allergische reactie op de muggen te zijn) en toen was het voorbij :(

M'n tussenstop in Beijing was echter nog wel een mooi avontuur! Kwam er op het vliegveld achter dat je bij een tussenstop van meer dan 6 uur een hotel krijgt van de vliegtuigmaatschappij. Zag op het vliegveld 3 verdwaasde Belgen bij de pinautomaat staan, die eruit zagen alsof zij dat ook niet wisten en vanaf toen zijn we samen op pad gegaan. Werden inderdaad bij een hotel (super luxe!) afgezet en zijn vanaf daar met z'n vieren met de taxi naar de Chinese muur gegaan. Werden op een mooie plek afgezet waar we met een kabelbaan naar boven konden en vanaf daar lopend de muur over. Super koud daar en hadden allemaal geen warme kleren mee maar het zonnetje aan de stralend blauwe hemel warmde ons wel een beetje op. Ik was aangenaam verrast door de schoonheid en de rust op de muur en heb genoten van de tijd die we daar hadden! Daarna doorgereden naar het Plein van de Hemelse Vrede en alles wat daarbij hoort. Ook wel mooi om te zien maar werden daar overmand door de kou en het slaapgebrek (hadden 's nachts van Bangkok naar Beijing gevlogen) en zijn redelijk snel de taxi weer ingegaan. Daar nog lekker gegeten, lekker warm gedoucht en een klein dutje gedaan voor we het vliegtuig weer in gingen om 's nachts door te vliegen naar Brussel. Wel leuk om met een Chinese maatschappij te vliegen! Naast een tv schermpje zat er ook een controller in de stoel voor je zodat je lekker kon gamen. Prima tijdsbesteding als je toch niet kan slapen...
In Brussel opgehaald door Renske en werd ik onderweg nog getrakteerd op een super mooie zonsopkomst boven de Brabantse weilanden. Ook wel fijn om weer in Nederland te zijn hoor :)

Heb 6 superweken gehad waarin we superveel hebben gezien en gedaan en ik optimaal heb genoten van alles om ons heen. Dit alles mede mogelijk gemaakt door Anne! Bedankt :D!

• 12 Januari 2017 - 12:48

Irma:

Wat een spannend verhaal weer Marloes.
    Ik wil wel geloven dat je hard wil rennen als er een kudde apen achter je aan komen.
    Zou het wel willen zien. Lijkt me wel lachwekkend.
    En de chineese muur is ook wel heel bijzonder. Mooi hoor.
    De spinnen zijn dan weer minder. Heb het niet zo op spinnen en vooral niet die hele grote. Brrrr
    Al met al weer genoeg beleeft en mee gemaakt.
    Moet je het voorlopig weer mee doen. Tot de volgende trip.
    Nu weer wennen in ons koude kikkerlandje.
    Maar misschien volgende week ......... SCHAATSEN.
    Ook helemaal jou ding.
    Ik heb weer genoten van je verhaal.
    Groetjes

• 17 Januari 2017 - 20:08

Marloes Spaan:

Haha moet je de volgende keer maar mee! Of ik met jullie, richting jullie kind daar Down Under! Daar zijn de spinnen pas groot ;)
    Timing was inderdaad perfect! Heb al lekker kunnen spelen in de sneeuw en misschien kunnen de schaatsen deze week ook nog wel uit het vet.. super leuk!

Tot snel!