Eerste dagen - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Spaantjeoppad

Blijf op de hoogte en volg Marloes

25 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Inmiddels ben ik aardig aan de temperatuur en het zware leven hier gewend! Vrijdagochtend zijn we naar onze ‘onderzoeksschool’ geweest om kennis te maken met de directeur. Dit was een heel aardige man die niet zo veel tijd had omdat hij middenin een vergadering zat. Maandag komen we meer te weten, denk ik … Daarna zijn we met z’n drieën op pad gegaan. Tijdens het hardlopen donderdag waren we langs een heel mooi strand gekomen dus dat wilden Esther en ik aan Marjoke laten zien. Jammer dat we dat strand niet meer terug konden vinden maar er zijn genoeg mooie plekjes hier dus dat was geen probleem. Wel is het jammer dat alles ver weg is (lees: minstens drie kwartier met de auto) en we aangewezen zijn op onze beentjes! Dus toen Renée klaar was met haar stage, zijn we weer lopend op avontuur gegaan.. nu het strand wel kunnen vinden en mooie paadjes en plaatjes gedaan. ’s Avonds had Hans (van de organisatie) een bbq geregeld met 15 anderen van Stenden hogeschool dus lekker gegeten en daarna samen naar het strand om naar de sterren te kijken! Zooo mooi!

Vandaag kregen we de verrassing te horen na een reis van 2,5 uur, met mooie vergezichten, dat wel! Al kwamen we onderweg langs de townships bij Port Elizabeth die duidelijk minder mooi zijn. Veel ‘huisjes’ op een erg kleine oppervlakte en allemaal gebouwd van golfplaten tussen het afval. Een groot verschil met de townships hier in Kenton en omstreken. Helaas konden we niet stoppen om foto’s te maken vanwege de criminaliteit en onveiligheid dus hier heb ik geen beelden van. Ik had zelf wel dit beeld van de armoedige gedeelten en was er wel even stil van dus misschien kunnen jullie het je wel inbeelden…
We zijn uiteindelijk naar de Daniell Cheetah Breeding Farm geweest waar 16 cheeta’s, stokstaartjes, koedoes en leeuwenwelpjes worden gehouden. Vooral de welpjes waren erg lief, zoals op de foto’s te zien is. De cheeta’s zelf deden niet zoveel maar we waren er ook midden op de dag en het was windstil dus dat begreep ik wel ;) De terugweg hebben we geluncht en reden we langs Addo Elephant park waar we zebra’s, koedoes, struisvogels en een olifant hebben gezien. En ik had ook nog het geluk onderweg een peuzelende aap in het wild te zien.

Het eten is hier echt goedkoop en super lekker! Had vanmiddag een groot glas vers vruchtensap voor €1,35 met daarbij een bord vol ‘roosterkoek’ een soort geroosterd stokbrood, met kip kerriesalade en verse salade met olijven, tomaat, feta, komkommer en paprika voor €2,60! In de supermarkt hebben ze ook een prima en verrassend uitgebreid assortiment. Gewoon lekker bruin brood, low fat yoghurt en smakelijke muesli en veeeeeel (en ook weer goedkoop :p) vers fruit! Net een lekkere salade gemaakt van mango, watermeloen, nectarines, appel, banaan en pickle pears die ook weer zeer goed te eten was! We koken zelf dus hoeven ook geen rare dingen te eten maar tot nu toe ziet het Zuid-Afrikaanse eten er prima uit!

Oh, ik vind het Zuid-Afrikaans trouwens moeilijk te verstaan.. Er zitten rare klanken in en ze praten veel met een rollende ‘r’. De meesten mengen het dan ook nog eens met Engels waardoor het nog moeilijker te begrijpen is! Nou spreekt de zwarte bevolking een taal met ‘klak’ tongval waar helemaal geen touw aan vast te knopen is dus ik hoop maar dat die leerlingen een beetje Engels spreken of ze goed zijn in gebarentaal ;)

Leuk om jullie enthousiaste reacties te lezen, bedankt daarvoor!

• 25 Februari 2012 - 19:52

Mischa:

Prima naar je zin dus! Fijn! :) mooie foto's ook! Liefs

• 25 Februari 2012 - 21:32

Janky:

Oh nu ben ik helemaal bang dat je er blijft. super mooi zonnig weer, strand-volleybal, knuffelen met de leeuwtjes. en iedere dag lekker vers fruit voor weinig geld, wat wil je nog meer.....

• 25 Februari 2012 - 21:49

Jan En Sien.:

Wat ben jij aan het genieten, Marloes! Enne....niet te dicht bij die enge beesten komen hoor, ook al zien ze er nog zo lief uit. Dat je dat grote beest durft te aaien! Water loopt ons in de mond, als je over dat heerlijke, verse fruit praat. Lekkerrrrr. Benijdenswaardige beelden op dat strand. Heeerlijk. Liefs.

• 25 Februari 2012 - 22:03

Irma:

Weer leuke dingen gezien en gedaan.
    Dus de olifant die ik op geschreven had heb je al gezien. Nou het volgende beest is dan een regenworm. Het water loopt me in de mond bij het lekkere fruit, en het strand lonkt me ook wel. Groetjes van ons.

• 26 Februari 2012 - 00:02

Bram:

Wow die cheetah deed je niet eens opeten! Dapper werk Marloes!!

• 26 Februari 2012 - 11:30

Simone:

Ik zie dat je daar ook heel wat vrienden hebt gemaakt.. Al praten die dieren vast niet terug. :-) Leuk dat je het vest van D10 hebt meegenomen. Zijn wij toch nog een beetje bij jou ;-)
    Veel plezier nog meid!

• 26 Februari 2012 - 15:48

Ria Van Den Bosch-Hu:

Hoi Loes, als ik alles zo lees wil jij daar nooit meer weg, moeten wij maar met zijn allen daar naar toe immigreren,wacht al weer op je volgende verhaal leuk om te lezen, groetjes van Jan en mij.

• 28 Februari 2012 - 11:01

Coby:

Sjonge wat is het daar mooi en lekker warm en door de zon is het fruit natuurlijk lekkerder dan hier.
    Geniet er maar goed van maar wel terug komen hoor. Groetjes Huisjes

• 29 Februari 2012 - 08:19

Xandra:

Klinkt goed Marloes! Geniet ervan :)