Doeiii - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu Doeiii - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu

Doeiii

Door: Spaantjeoppad

Blijf op de hoogte en volg Marloes

19 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Hier, denk ik, mijn laatste verhaaltje! De afgelopen weken hebben we nog een paar leuke dingen gedaan en er staat ons nog een weekje Kaapstad met allemaal leuke dingen te wachten waarna ik jullie alles weer in geuren en kleuren en face-to-face kan vertellen..!

We zijn met Jenny naar Woody Cape geweest waar een nog mooier stuk strand is dan hier, om even een dagje weg te zijn en te picknicken op het strand. Weer een paar walvissen gespot en van alles over de beestjes en plantjes geleerd die op het strand lagen. Rond 2 uur werd het opeens koud door de opkomende wind uit Antarctica (echt hoor..!) en zijn we naar het zwembad van de groepsaccommodatie verhuisd die naast het strand is gevestigd. Hier komen in de vakanties leerlingen voor bijles en kinderen die het thuis moeilijk hebben om even bij te komen. Accommodaties zagen er goed uit en snap wel dat kinderen hier al hun zorgen even vergeten….
De weg er naartoe was een minder groot succes maar wel interessant omdat we over het platteland reden waar we nog niet waren geweest. De omgeving deed me wel een beetje denken aan ‘McLeod’s Daughters’, al heb ik Moira niet gezien ;) Iets wat me opviel waren de hooibalen. Bij ons worden die gewoon per stuk verpakt in zo’n grote plastic bol, hier maken ze er een worst van :) Ze leggen alle balen achter elkaar en pakken die hele sliert in 1 stuk plastic in.

Ook nog weer een bezoekje gebracht aan Addo Elephantpark met Maureen, Jenny, Anthony, Ron en Angie, waar Inge en Else nog niet waren geweest. Weer olifanten, leeuwen, pumba’s, struisvogels, kudu’s, impala’s en zebra’s gezien dus weer een vruchtbaar dagje! Ook wel fijn voor Inge en Else want die hadden nog geen olifanten en leeuwen gezien wat toch wel een beetje sneu is…

Nadat we een paar weken geleden een aantal leerlingen hebben geïnterviewd waren nu hun ouders/verzorgers aan de beurt. We hebben de ouders bij het onderzoek betrokken omdat zij in de meeste gevallen het eten bereiden en zorgen voor de boodschappen. Ik was al aangeslagen door de samenstelling van de gezinnen omdat maar 4 van de 10 geïnterviewde leerlingen een vader en een moeder hebben; 2 hebben alleen een moeder, 2 van hen wonen bij hun oma, 1 van hen bij haar tante en een van hen zorgt voor zichzelf en broertjes en zusjes. Bij de vraag hoeveel ze per maand besteden aan boodschappen, kreeg ik helemaal een naar gevoel. Ze besteden per huishouden gemiddeld €20 tot €40 per maand aan eten! Dat gebruik ik al in m’n eentje per week… Werden we dus wel even met onze neus op de feiten gedrukt. Vind het vooral moeilijk omdat ze duidelijk aangeven dat ze wel gezonder willen eten maar dat ze het zich simpelweg niet kunnen veroorloven. De prijzen van de boodschappen komen overeen met die in Nederland, alleen groente en fruit zijn iets goedkoper; de lonen zijn daarentegen beduidend lager. Ze verdienen hier gemiddeld €3,- p/u, zie daar maar eens voor het hele gezin eten voor te kopen.. Als je al een baan kan vinden want de werkgelegenheid is ook niet best. Indrukwekkend dagje! Ben daarna maar even naar de supermarkt gelopen om een boodschappenpakket samen te stellen voor het armste gezin…

Een week later hebben we onze presentatie gegeven op de school waar alle belangstellenden welkom waren. De opkomst was best goed, 26 leerlingen en 5 ouders. Jammer dat die ouders niet wisten waar het was waardoor zij buiten hebben gewacht en we de presentatie nog een keer konden geven :p Ze luisterden goed, wisten onze quizvragen te beantwoorden en stelden zelf ook vragen. Jenny was vooral met dat laatste erg gelukkig omdat ze door het stellen van vragen, volgens haar, ook echt nagedacht hadden over het onderwerp wat hier niet vanzelfsprekend is. Ik gaf laatst al een keer aan dat ze het meten en wegen gelaten over zich heen lieten komen, dat schijnt meestal zo te zijn. Ze ondergaan alles ‘gewoon’ … Ik hoop dan ook dat we ze iets bij hebben kunnen brengen over gezonde voeding zodat ze meer fruit en groente gaan eten en minder koolhydraatrijke producten en chips. Al is het me wel duidelijk dat de belangrijkste reden voor hun voedingsgedrag het gebrek aan geld is…
De school heeft een grote omheinde groentetuin waar op dit moment niks mee gedaan wordt. Morgen gaan we afscheid nemen van de directeur van de school en dan wil ik hem vragen of er misschien plek is in die groentetuin voor de armste mensen zodat ze zelf wat groente kunnen kweken. Een van de problemen met groentetuinen in de township is namelijk dat de geiten en koeien alles op eten! Tsjah, ik eet ook liever spinazie dan gras…

Zaterdags hebben we iedereen, die ons de afgelopen tijd heeft geholpen, uitgenodigd voor een etentje met aansluitend de wedstrijd Nederland-Denemarken. De wedstrijd werd in de kroeg niet uitgezonden omdat er rugbywedstrijden waren en die gaan hier voor…
Het etentje was een succes, waar we van te voren niet zo zeker van waren. De meeste mensen kenden elkaar niet; wij zijn de enige bindende factor binnen de hele groep maar het is goed verlopen! De volwassenen praatten met elkaar en ik hield de kinderen bezig (A) Enige minpuntje hoef ik niet te noemen he?

Zondag nog een wandelingetje gemaakt in de wilde dieren tuin van Carol. Bij een splitsing wisten we niet zo goed meer welke kant we op moesten waardoor Esther links ging kijken en ik rechts.. Ik daar lopen, kijk ik achterom word ik opeens gevolgd door de struisvogel! Ik ging iets harder lopen, de struisvogel ging ook harder lopen dus ik maar een keer linksaf geslagen, helaas de struisvogel volgde netjes waardoor ik het toch wel even benauwd kreeg! Achter een bosje gaan staan waar ik op 2 manieren achter vandaan kon komen en hard om hulp geroepen want ik zag mezelf al hevig in elkaar getrapt op de grond liggen, haha! Gelukkig kwamen de hulptroepen eraan en ging de struisvogel weer alleen op pad. Volgens Carol was ze op zoek naar vrienden…

Ons onderzoek gaan we hier niet afkrijgen dus die mogen we in augustus in Nederland afmaken. Hoeven we ons daar voorlopig in ieder geval geen zorgen over te maken!

Deze laatste dagen staan vooral in het teken van afscheid nemen van iedereen. Zelfs de ‘juffen’ van de sportschool besteedden aandacht aan ons vertrek en hadden zelfs cadeautjes voor ons gekocht, hoe lief! De schoonmaaksters weten denk ik niet wat ze met hun tijd moeten doen, geen was en afwas meer van ons, geen schoenen die weer eens gewassen moeten worden omdat we in moeilijke situaties terecht zijn gekomen, geen mensen meer om een praatje mee te maken, …

Ik heb ook alweer een nieuw plan trouwens! Ga zondag 23 september met Renske de Dam tot Damloop doen voor het goede doel. Dit is een hardloopwedstrijd van 10 Engelse Mijl (16,1 km) van Amsterdam naar Zaandam en wij gaan meedoen voor een goed doel. Ons goede doel is ‘Run 4 schools’ een project in Kaapstad in een township om de kansarme kindertjes na school te laten sporten. (www.run4schools.nl) Heb vandaag contact gehad met iemand van de organisatie en we gaan daar volgende week kijken! Superleuk! Zal jullie indirect ook mee laten genieten door foto’s te maken… Sponsoren jullie mij in ruil daarvoor? Dat is namelijk een voorwaarde om mee te mogen doen! De goede doelen krijgen startbewijzen gesponsord en ik moet in ruil daarvoor minimaal €100,- aan sponsorgeld binnen krijgen. Mailtjes met sponsorbedragen zijn welkom ;)

Ik neem hierbij digitaal vast afscheid van jullie! Ik wil jullie bij deze heel erg bedanken voor jullie kaartjes, pakketjes, sms’jes, mailtjes en berichtjes op deze site! Echt heel erg leuk om te lezen en te krijgen en het geeft me het gevoel dat ik eigenlijk helemaal niet zo lang en ver weg ben geweest… Ik hoop dat ik jullie een beetje een beeld heb kunnen geven van het reilen en zeilen hier, al heb ik niet het idee dat ik zelf begrijp wat er hier allemaal gebeurt ;)

Tot over anderhalve week!

  • 19 Juni 2012 - 16:48

    Mischa:

    Bijna thuis! Spannend! Leuk om je zo te kunnen volgen maar spreek je liever in het echt weer! Geniet van de laatste weken! Xx

  • 19 Juni 2012 - 16:48

    Mara:

    Heeey Marloes! Supergaaf om te lezen allemaal, wat een indrukken! Ik denk inderdaad dat je het thuis allemaal pas echt gaat beseffen wat je allemaal wel niet mee hebt gemaakt! Geniet er nog maar lekker van, dat afstuderen komt wel goed!
    Heel veel liefs, xx Mara

  • 19 Juni 2012 - 17:00

    Hilde :

    Heee Marloes!
    Kom maar snel terug! Ben benieuwd naar al je verhalen/ foto's etc! Goeie terugreis! xx

  • 19 Juni 2012 - 18:05

    2 Camperaars Uut Epe:

    Hee Loesje,

    Goed bezig !
    25 euro van ons, en als je mijn rekord op de 10 EM verpletterd nog een keer 25 euro erbij :-)
    Eitje toch ?
    CU op de Vossenberg.
    I & R.

  • 19 Juni 2012 - 21:19

    Janky:

    Natuurlijk sponseren wij je ook.
    Hopelijk kunnen we je dan ook aanmoedigen.
    Een hele goede reis en vlucht naar Kaapstad en veel plezier daar samen.
    Hoop dat jullie helder weer hebben, als je de tafelberg beklimt.
    Geniet van de laatste week.
    Heerlijk dat je volgende week weer thuis komt,
    Liefs Janky.


  • 22 Juni 2012 - 21:37

    Jan En Sien:

    Benieuwd naar de reactie van de directeur op de groentetuin. Wat eng om op de hielen gezeten te worden door zo'n gote struisvogel!
    Heel veel plezier in Kaapstad en een heel goeie terugreis gewenst!
    Geniet van je laatste weekje.
    We hebben genoten van je verhalen, Marloes.
    Liefs van ons.

  • 25 Juni 2012 - 20:37

    Sanne :

    He Loesie!
    Geniet nog van je laatste week in het mooie zuidafrika, zo snel vliegt de tijd! Fijne terugreis alvast (al wil je daar misschien nog wel helemaal niet aan denken)
    Groetjes Sanne (D10)

  • 11 Juli 2012 - 18:29

    HELLO:



    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    h

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Op pad!

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2012

Doeiii

04 Juni 2012

Baz bus!

21 Mei 2012

Miscellaneous

28 April 2012

Halfway there

11 April 2012

Evry
Marloes

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1093
Totaal aantal bezoekers 37965

Voorgaande reizen:

06 Juli 2023 - 26 Augustus 2023

Selamat datang!

11 Juli 2022 - 03 Augustus 2022

Balkanplan

10 April 2019 - 29 Mei 2019

7 weken Nepal

24 November 2016 - 05 Januari 2017

Weer op pad!

15 Februari 2014 - 22 Februari 2014

Brrr

05 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Entrepeneurship Exeter

21 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Op pad!

Landen bezocht: