J-Bay - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu J-Bay - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu

J-Bay

Door: Spaantjeoppad

Blijf op de hoogte en volg Marloes

01 April 2012 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Woeiiiii, J-Bay is coooooool!
We zaten in een erg gezellig hostel gelijk aan zee met een relaxte sfeer, super lekker ontbijt (pannenkoeken met stroop, fruit of spek, een wrap met scrambled eggs, geroosterd brood met ei en spek of een gezond bakje yoghurt met honing, muesli en vers fruit), veel leuke hoofden (A) en veel nationaliteiten; Belgisch, Duits, Zwitsers, Braziliaans, Amerikaans, Engels, Nederlands en zelfs, jawel, iemand uit Vaassen! Echt wel raar om een Vaassenaar hier te ontmoeten, haha! Het ontbijt zat bij ons pakket in en voor 4 euro kon je ’s avonds mee-eten met de pot. We hebben curry, bobotie en spaghetti bolognese gehad wat allemaal erg goed smaakte! De bobotie van Knorr leek best wel op deze originele Zuid-Afrikaanse alleen zaten er geen appels en sperziebonen in. Onze eerste avond hebben we bij de Mexicaan gegeten omdat we al te laat waren om ons op te geven voor het eten in het hostel.

We hebben 3 dagen achterelkaar, 2 uur surfles gehad. De eerste ochtend stonden we netjes om 10 uur te wachten maar toen was de groep te groot. We hebben ons opgeofferd om ’s middags te gaan en eerst boodschappen etc. te doen. Toen we om 2 uur weer trappelend van ongeduld voor de wetsuits stonden, was de groep nog groter dan ’s ochtends dus dat was wel fijn ;)
We moesten eerst met de surfboards over het strand naar de plek waar het allemaal zou gaan gebeuren. Dit was al een hele onderneming want met 2 surfboards onder je armen is dat lopen nog niet zo makkelijk, gelukkig had ik een sterke man achter me :) We hebben eerst droog geoefend op het zand. Liggen op de juiste plek, handen op de goede plek neerzetten, jezelf opdrukken, achterste been recht onder je neerzetten en dan je voorste voet en hoppaaa, daar sta je al! Maar zo makkelijk ging het natuurlijk niet op de golven…
Tijdens de eerste les stond ik wel een paar keer wat me goede moed gaf voor de volgende dagen! Het meest vermoeiend is trouwens steeds weer tegen die golven in moeten lopen en weer slokken zoutwater binnenkrijgen. De volgende lessen meer gestaan en minder zeewater gedronken dus dat ging goed! Het is echt leuk om te merken dat het elke keer beter gaat en dat je steeds minder geluk nodig hebt bij het pakken van een golf en dat je steeds betere skills krijgt.

Jeffrey’s Bay staat niet alleen bekend om haar goede surfmogelijkheden maar ook om de benodigdheden daarvoor. Er zijn veel outlets waar goed geshopt kan worden dus dat hebben we dan ook nog even gedaan. Een surfboard meenemen naar Kaapstad en in het vliegtuig leek me niet zo handig dus heb het maar bij kleren gelaten, ook leuk!

’s Avonds was er veel levendigheid in het hostel, mede doordat afgeraden werd in het donker de straat op te gaan. We hebben geëzeld met Duitsers met mooie dansjes op de tafel als resultaat, ge-assholed met een Amerikaan, gepoold en getafelvoetbald met Duitsers, geluisterd naar (en gekwijld bij) een Zuid-Afrikaan op z’n akoestische gitaar en gekeken naar een orgie die zich donderdagavond vormde dus genoeg entertainment!

Woensdagmiddag heb ik met Esther een strandwandeling gemaakt waarbij we op een aantal botjes stuitten. We hebben er een aantal uitgegraven en gefantaseerd van welk dier het zou zijn. Hebben jullie enig idee? We waren helemaal vol van onze ontdekking maar in diezelfde tijd hebben Renée en Marjoke dolfijnen gespot voor ons hostel dus die zijn aan onze neus voorbij gegaan.. Tsjah, je kan niet alles hebben!

Donderdagmiddag zijn we met een aantal anderen naar een waterval geweest. Hier kon je van de rotsen afspringen, tokkelen en genieten van het uitzicht. Nadat ik van de rotsen van +/- 6 m was gesprongen ontdekte de begeleider een hogere plek op ongeveer 15 meter. Ik verklaarde hem, en de Zwister die na hem ging, compleet voor gek. Toch begon het ergens te kriebelen dus ik heb de Zwitser gevraagd of hij nog een keer met me meewilde. Bovenaan kneep ik em wel maar ik was daar maar 1x en had een knappe vent naast me staan dus wat kon me gebeuren ;) Ben uiteindelijk na een oerkreet naar beneden gesprongen en loop nu al 3 dagen met een zere kont omdat ik niet helemaal goed neerkwam dus ik kan er vaak met trots aan terug denken!

Heb een super leuke week gehad en mede hierdoor hebben we besloten ook nog een weekje naar Durban te gaan over een aantal weken.

Zaterdag was er in Bathurst een heel grote markt wat ze de Bathurst Show noemen. Het was een kruising tussen een paardrijdwedstrijd, braderie, veemarkt, veiling en kermis dus leuk om een keer te zien! ’s Avonds toen ik mijn bed in wilde duiken, zag ik dat ik gezelschap had van een kakkerlak. Wat een vieze beesten zijn dat..! Na wat gegil hebben we hem uiteindelijk met z’n drieën naar buiten gegooid en kon ik lekker gaan slapen.

Vandaag een wandeling van 3,5 uur gemaakt langs de rivier dus weer genoeg beweging en zon gehad! Die zon mocht ook wel weer eens want het was deze week overwegend bewolkt…

Nou dat was hem wel weer. Ik vind het echt super leuk om al jullie reacties te lezen (en het is ook wel fijn om te weten dat ik dit niet voor Jan … schrijf ;)) dus blijf dat vooral doen! Ik hoorde net dat de vakantie naar de Vossenberg is geboekt dus ik val niet in een zwart gat als ik straks in juli weer thuis kom, gezellig!

  • 01 April 2012 - 20:40

    Irma:

    Ha Loesje,
    Heb net een berichtje op je oude schrijven gedaan. Ik ben er maar druk mee.
    Ik heb net 2 minuten geleden ook de reservering gedaan voor de Vossenberg. Alleen plek 212 was niet meer vrij, maar heb ik de plek van je vader en moeder op gegeven. Dus afwachten wat de reactie is (ha ha) Je hebt weer leuke dingen gedaan en lekker gegeten. Onthou ze goed voor 6 juli. Dan kunnen wij er ook nog van genieten. Groetjes Irma

  • 01 April 2012 - 22:30

    Janky.:

    Wauw, mooie foto's van het surfen op de golven en knap hoor na drie keer een paar uurtjes surfen al dat resultaat.
    Na deze 15 meter sprong weten we echt wel dat je alles durft, je hoeft het echechecht niet meer te bewijzen griezel.
    Beterschap met je billen, zalf ze maar goed in.
    het bot is toch de kaak van een Haaiachtige.........

  • 02 April 2012 - 08:35

    Ria:

    Hoi Marloes, weer genoten van je verhalen, je kan er straks wel een boek van maken,en echt leuk dat je zo aan het midas dekkeren geslagen bent,jammer dat ik er niet bij ben, maar denk aan een walvisachtig iets, Jan houd het op een katachtige,dus aan ons heb je ook niets,nou tot een volgend avontuur maar weer, doeiiiiiiiiiiiiiiii

  • 02 April 2012 - 08:38

    Midas Dekker:

    het is een PUMBA bedenk ik me ineens weet het zeker ha ha groetjes Ria.

  • 02 April 2012 - 15:00

    Janine:

    Wauw, foto's zien er mooi uit!
    Ook nog een beetje vakantie naast al het harde werken ;).
    Leuk, ik ben al een beetje jaloers op je haha.

    x Janine

  • 03 April 2012 - 20:02

    Renske:

    Oooh.. Ik bekijk nu de foto's. Ik snap nu beter waarom je bent gesprongen.....het zwitserlevengevoel.....Hihi

  • 03 April 2012 - 20:05

    Renske:

    Hmm volgens mij is mijn eerste bericht niet aangekomen? Er stond in dat je mij ook mooi kan leren surfen en dat ik jaloers ben op al die gave dingen die je doet. Alleen het springen vond ik gevaarlijk....maar dat snap ik nu dus!

  • 03 April 2012 - 21:05

    Jan En Sien.:

    Wat een fantastische activiteiten, Marloes!
    Wat een stoerheid laat jij zien.
    Goed hoor!
    Liefs van ons.

  • 04 April 2012 - 14:20

    Gluutje:

    leuke fotos loe! dat surfen moet je me zeker leren, gratis. have fun!

  • 09 April 2012 - 17:28

    Sanne:

    He een echte surfbabe zie ik wel die marloes! Ik ben weer in het regenachtige NL, eens ff kijken hoe dat volleyballen me weer vergaat donderdag! Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Op pad!

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2012

Doeiii

04 Juni 2012

Baz bus!

21 Mei 2012

Miscellaneous

28 April 2012

Halfway there

11 April 2012

Evry
Marloes

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1228
Totaal aantal bezoekers 37965

Voorgaande reizen:

06 Juli 2023 - 26 Augustus 2023

Selamat datang!

11 Juli 2022 - 03 Augustus 2022

Balkanplan

10 April 2019 - 29 Mei 2019

7 weken Nepal

24 November 2016 - 05 Januari 2017

Weer op pad!

15 Februari 2014 - 22 Februari 2014

Brrr

05 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Entrepeneurship Exeter

21 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Op pad!

Landen bezocht: