Going wild! - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu Going wild! - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu

Going wild!

Door: Spaantjeoppad

Blijf op de hoogte en volg Marloes

12 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Woensdag waren we om 10 voor 10 op school voor onze afspraak met de directeur. Helaas was die beste man nergens te bekennen. De vervangend directeur was er ook niet dus we stonden daar voor niks terwijl we die afspraak nota bene die dag ervoor met de directeur zelf hadden gemaakt! Gelukkig was er een mevrouw die wel een beetje medelijden met ons had, zij wilde in ieder geval ons verhaal aanhoren. Ze zei dat we donderdag maar terug moesten komen maar dan wel even van te voren moesten bellen voor de zekerheid, dat was wel een goede tip!Donderdagochtend waren beide directeuren niet bereikbaar maar aan het eind van de middag kregen we een verklaring voor hun afwezigheid. De directeur had een seminar, die hij even vergeten was en in de familie van de vervanger was een sterfgeval…
We moesten vrijdag om 10 uur nog maar een poging wagen! Ach, dat zorgt er in ieder geval voor dat ik een beetje op tijd m’n bed uit ben ;) Vrijdag stonden we om 10 voor 10 weer vol goede moed bij de receptie van de school. Meisje van de receptie begroette ons met een stalen gezicht met de mededeling dat de directeur er weer niet was! Gelukkig was dat een erg leuke grap van haar en moest ze er zelf hard om lachen ;)
Om 10 voor half 11 kwam zowaar George, de vervangend directeur naar ons toe. Hij had net ons voedingsdagboekje bij de printer achtergelaten en wilde nog wat meer achtergrondinformatie. Dus ik het hele verhaal nog een keer uitgelegd, hem onze uitleg meegegeven, het doel van het zo nauwkeurig mogelijk invullen van de dagboekjes verteld en een voorbeeld van een ingevuld dagboekje laten zien. Hij had een redelijk beeld van ons onderzoek en had zelfs al uitleg gegeven aan 2 klassen! (wel zonder het uitdelen van de dagboekjes maar toch :p) Het was eigenlijk onze bedoeling zelf uitleg te geven zodat we zeker weten dat die informatie klopt en volledig is maar dat was niet mogelijk..
Het blijft lastig om afspraken te maken en iets te doen volgens een Nederlandse planning!

Donderdag was het trouwens een spannende dag want het zou Esther en mijn allereerste Zumba optreden in de zaal worden! Ik heb natuurlijk afgelopen zomer al wel de beginselen geleerd van Laura in onze caravan in de Ardennen maar heb ergens het vermoeden dat ik het daarmee niet ga redden… ‘Helaas’ had de instructrice, die niet zo aardige van dinsdag, last van der schouders en wilde ze Pilates doen in plaats van Zumba. Primaaaaa, dacht ik ! Maar Pilates is ook niet echt mijn ding. We hebben meer dan de helft van de les op de kop gelegen in een ‘kaars’. Had na het uur ook niet echt het idee dat we wat gedaan hadden.

Zaterdag gingen we met 15 studenten van Stenden een nachtje overnacht in Sibuya, een game reserve. Toen ik voor het eerst de term game reserve hoorde, dacht ik (Esther gelukkig ook!) dat we gingen gamen in een heel grote zaal (A)
Gingen om 1 uur weg waarna we een uur op een boot hebben gevaren. In de boot hebben we vooral veel vogels en regen gezien. Gelukkig was het droog toen we in het reservaat aankwamen. Het park is echt supermooi aangelegd met luxe tenten, een grote algemene ruimte om te eten, een ruimte voor een kampvuur en een loungehoek. De tenten zijn door middel van soort steiger verbonden en zorgen ervoor dat je toch enigszins fatsoenlijk kan lopen. Wel moest je heel goed opletten dat je niet met je gezicht recht in een spinnenweb liep, er zaten erg veel heel aparte spinnen namelijk! Tenten zien er super mooi uit en gaan helemaal op in de natuur. Met tandenpoetsen sta je het bos in te kijken zonder raam of iets dergelijks ertussen!
Bij aankomst kregen we wat te drinken en daarna gingen we op pad! Eerst weer in een boot maar nu maar een klein stukje. Weer aan land zagen we de eerste dieren al liggen, zelfs voordat we in de auto zaten! Nog geen 5 minuten later stuitten we al op een kudde olifanten. Dat is echt wel indrukwekkend, van die grote logge beesten zó dichtbij. We mochten de grote dieren niet fotograferen met flits omdat ze daar agressief op zouden kunnen reageren dus de kwaliteit van de foto’s is niet altijd even goed. De ranger was erg geïnteresseerd in vogels dus daar hadden we nu ook heel veel vanaf kunnen weten, als we goed geluisterd hadden! Wij waren echter vooral geïnteresseerd in de big five dus die vogels konden ons gestolen worden.
Na de olifanten kwamen we een kudde zebra’s en impala’s tegen, daar zijn er heel veel van dus dat was ook al een beetje normaal voor ons, net koeien in Nederland ;) De impala wordt ook wel Mac Donald’s genoemd omdat de zwarte strepen op hun kont een M vormen en omdat iedereen ze eet. Vooral roofdieren en mensen; wij hebben zaterdagavond ook impala gegeten en dat was erg lekker! Komt vast omdat ze daar lekker onbezorgd rond kunnen huppelen en veel vers groen gras kunnen opsmikkelen…
De leeuwen zitten in een afgezet gedeelte van het reservaat. Soms ontsnappen beesten uit hun eigen gedeelte en dan worden ze wel opgepeuzeld door de leeuwen maar in principe krijgen de leeuwen ‘dood’ vlees. De leeuwen waren trouwens drukker met elkaar dan met onze kant op kijken dus die foto’s zijn niet zo briljant. Chris, onze gids vond ons wel een beetje op Chinezen lijken omdat we elke keer weer onze camera’s tevoorschijn haalden… Tussendoor nog even een plaspauze, gewoon zoals wildplassen bedoeld is.
Een van de hoogtepunten vond ik de giraffen! Wat een mooie beesten zijn dat en wat bewegen ze zich apart! We kwamen er eentje bijna bovenaan een berg tegen maar die durfde niet langs ons heen met als gevolg dat ze de hele weg voor ons uit heeft gelopen tot aan de onderkant van de berg, arme drommel!

Na 2,5 uur werd het aardig donker en zat de eerste rondrit erop. Bij terugkomst in het kamp stond het eten al klaar, hoe fijn :) We konden salade, aardappelsalade, versgebakken broodjes, kip en impala opscheppen en dat smaakte allemaal heerlijk! Na het eten bij het kampvuur gaan zitten om verhalen van de rangers aan te horen en naar de sterren kijken. Wel op tijd naar bed want de volgende ochtend moesten we om 6 uur weer paraat staan. De weg van het kamp naar onze tent was nog wel spannend.. We zaten in de allerlaatste tent en moesten dus best ver over de steigers met een zaklamp tussen de spinnenwebben door zien te komen. Bij de tent aangekomen alles goed geïnspecteerd om ongewenste verrassingen te voorkomen. Gelukkig alleen een vleermuisje tussen het tentdoek gevonden en geen enge beesten, zelfs niet in de open badkamer. Heb niet echt veel geslapen omdat ik wel het een en ander rond de tent hoorde scharrelen en het nogal warm was. Durfde de dekens niet van me af te doen omdat ik bang was voor niet uitgenodigde gasten :p Om half 6 ging de wekker en om half 7 zaten we weer in de boot voor de tweede helft van het grote beesten avontuur. De zon was al op dus een zonsopgang hebben we niet gezien maar de natuur is zo ook al super mooi. Zo wil ik wel vaker vroeg opstaan ;)Onderweg een baby zebra, nyjala’s, impala’s buffels en neushoorns gezien. Bij de buffels liep een kalfje van 2 dagen, super lief! De neushoorns liepen echt heel dichtbij maar die waren drukker met grazen dan met bedenken hoe ze ons aan zouden kunnen vallen. Het scheelt ook wel dat het witte neushoorns zijn, de zwarte schijnen agressiever te zijn. Onderweg hebben we nog even pauze gehouden bij een mooi uitkijkpunt en een wedstrijd stenen gooien. Alleen de mensen die de steen in de rivier konden gooien, kregen ontbijt. Gelukkig was dit niet serieus anders was het ontbijt mooi aan mijn (en die van bijna alle anderen..) neus voorbij gegaan. Na 3 uur was ook deze ronde voorbij en konden we allemaal aanschuiven voor het ontbijt. Geroosterd brood met gebakken ei en jam, cornflakes en vers vruchtensap dus ook dat was weer prima geregeld! Daarna was het alweer tijd om onze spullen te pakken en weer op de boot te stappen naar huis… Echt heel gek dat ik nu zelf aanwezig was in een beeld dat je normaal op Discovery ziet!

Wist je dat…
- je olifanten kan herkennen aan hun oren?
- olifanten wapperen met hun oren om af te koelen?
- mannetjes nyala’s donkerder zijn dan de vrouwtjes?
- een hoorn van een neushoorn 8 miljoen rand (€800.000,-) oplevert?
- leeuwen in sommige periodes wel 400x seks hebben in 5 dagen?
- herbivoren in te delen zijn in ‘grazers’ en ‘ browsers’ waarbij de grazers gras eten en de browsers bladeren?
- leeuwen een zwarte vlek achter hun oren hebben zodat ze elkaar kunnen zien in het gras?
- mannetjes van vrouwtjes zebra’s zijn te onderscheiden door de strepen op hun poten?
- zebra’s een zwarte huid hebben met daarop witte strepen?
- zebra’s allemaal een ander strepenpatroon hebben en dat leeuwen daardoor in de war raken omdat ze altijd achter 1 prooi aangaan en ze die niet kunnen onderscheiden van de andere in een kudde?
- teken alleen in de donkere streep op de rug van een nyala gaan zitten omdat die warmer is dan de rest van rug en de nyala’s ze zo ook makkelijker kunnen wegbijten?

Vandaag nog maar even onze neus laten zien op onze school, hopend dat er dan een beetje schot in de zaak komt/blijft. De vervangend directeur, George, schrok toen hij ons zag want hij was bang dat hij een afspraak was vergeten, haha! Zulke reacties zien we graag :p
Hij had inmiddels aan alle 8 de klassen uitleg gegeven dus hij is goed bezig! Na het bezoek zijn we lopend teruggegaan waarbij we gezelschap kregen van een louche mannetje. Hij wilde me drugs, alcohol, seks en liefde aanbieden.. Lucky me ;) ’s Middags nog een keer naar de school teruggeweest omdat we naar een bijlesklas gingen om een pilot te doen. De klas was wel enthousiast maar ik hoop niet dat de resultaten een voorteken zijn van de rest. Bij gewicht zag ik al iets van 7,4 kg staan en ‘rijst’, niet hoeveel en ook niet welke soort. Ook nog even gebabbeld met een paar leerlingen, leuk om contact te hebben met de locals! Jenny sleept ons ook echt overal mee naartoe. Zijn vanmiddag nog bij een pottenbakker (…) geweest en in een township bij een vrouw die een soepkeuken heeft. De vrouw kookt elke dag voor ongeveer 60 kinderen en dat doet ze in haar eigen keuken!

Nou dat was het wel weer even.. Dag!

• 13 Maart 2012 - 07:28

Femke:

Gaaaaf zeg!
    Geniet ervan!
    Nog geen knobbelzwijn gezien?
    xx!

• 13 Maart 2012 - 07:33

Irma:

Hoi Loes.
    Even snel je verhaal gelezen, weer heel indrukwekkend. GEEN SEKS met vreemde mannen hoor. Ik moet nu snel afkappen want de bus gaat zo.
    Heelijk naar Egypte. Volgende keer schrijf ik weer wat meer.
    Groeten de Neutjes.

• 13 Maart 2012 - 11:07

Janky:

Hoezo niet zulke mooie foto's.
    Wauw zeg.

• 13 Maart 2012 - 12:02

Gluutje:

he loe! wie is die blonde ( 2de links onderste rij ) van die groeps foto! dat lijkt mij pas het wilde die van de big five! hehe:) Leuke fotos en have fun!!

• 14 Maart 2012 - 13:27

Coby:

Weer een prachtig verhaal. En al die beesten van zo dichtbij, heel wat anders dan in de dierentuin. Mooie kaart, bedankt. groetjes

• 14 Maart 2012 - 16:34

Sanne :

He die Loes!

Stoer hoor die verhalen vanuit het mooie zuid-afrika! weer een hele andere wereld dan hier in Boliva!
    Succes nog met je afstudeeropdracht! En jaja die zuid-afrikaan die weet jou wel te vinden.. krijg je wel mooie kindjes van!!
    Liefs vanuit Sucre,

Sanne

• 17 Maart 2012 - 11:05

Renske:

Wow....super mooi al die beesten. Het verhaal vd giraffe vond ik zielig! Veel plezier nog

• 17 Maart 2012 - 19:59

Simone:

Wat een verhalen ;-)
    Wel fijn dat ze zo goed zijn met het nakomen van afspraken. Veel plezier nog!

• 18 Maart 2012 - 20:00

Jan En Sien.:

Mmmmmm impala! Zouden we ook wel eens willen proberen.
    Tja, die afspraken. Langzamerhand komt er, hoe dan ook, toch schot in.
    Leuk, dat we ook een kijkje in de tent mochten nemen.
    Die ogen van de giraffe.....
    Succes met alles!
    Liefs.

• 19 Maart 2012 - 11:21

Ria:

Hoi Loes,

net terug van vakantie heb ik weer gelezen over je avonturen,het blijft spannend daar he,leuk om telkens weer te lezen,en ik ben ook niet bang dat je eerder naar huis zou willen, toch?
    nou genoeg weer, groetjes van Jan en mij,xjes.