Evry - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu Evry - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Marloes Spaan - WaarBenJij.nu

Evry

Door: Spaantjeoppad

Blijf op de hoogte en volg Marloes

11 April 2012 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Zondag zijn we begonnen met het invoeren van de voedingsdagboekjes in Evry, een voedingsberekeningsprogramma. Op het moment dat we een bruine boterham invoeren, berekent Evry hoeveel kilocalorieën, koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen etc iemand daarmee binnenkrijgt. De meeste leerlingen hebben 3 dagen bijgehouden wat ze eten en drinken dus dat is best een klus. Het is vooral lastig omdat ze veel, voor ons, onbekende dingen eten. Deze moeten we eerst allemaal apart invoeren, dus eerst op internet of in de supermarkt de voedingswaarde opzoeken en dat ingeven voordat we die kunnen gebruiken. Na een paar saaie uurtjes zijn we naar buiten gegaan voor een wandeling van 3,5 uur om weer even bij te komen.

We hebben de hele week ’s ochtends en ’s avonds gegevens ingevoerd dus daar zijn we nu wel klaar mee maar het gaat een stuk sneller dan we verwacht hadden! We hebben er ongeveer 75 gehad en nu moeten we nog per leerling het gemiddelde berekenen van alle macro- en micronutriënten en de vetpercentages en daarna kunnen we verder met statistiek met behulp van SPSS. Het valt ons op dat ze amper groente, veel chips (vaak 4 zakjes achter elkaar), veel droge rijst, 3 of 4 warme maaltijden en veel vette tussendoortjes (dumpling; een soort broodjes bapao en vetkoek; een soort oliebol) eten en weinig drinken, of het niet opschrijven. We gaan volgende week vergelijken met de Afrikaanse Voedingsnormen om te kijken waar de knelpunten zitten, waar ze te veel of te weinig van krijgen. Het is wel lastig dat ze alleen hun naam hebben opgeschreven en niet hun geslacht want dat kunnen wij echt niet opmaken uit hun naam ;) We hebben het geslacht wel nodig voor de vergelijking omdat bijvoorbeeld de behoefte aan ijzer van meisjes hoger is dan die voor jongens dus dat wordt een beetje gokken.

Buiten school hebben we natuurlijk ook wel weer het een en ander beleefd. Dinsdagmiddag zaten we buiten na een strandbezoekje toen we veel geluid in de boom hoorden. We dachten dat er misschien aapjes inzaten omdat hele takken heen en weer gingen maar 5 minuten later kwam die hele tak naar beneden, net naast de hondjes! Blijkt dat er hier vorig jaar een tornado is geweest die de boom nogal beschadigd heeft en dat die tak het ‘gewoon’ begeven heeft. Ook liepen wel naar de sportschool langs een hele lange rij auto’s bij de benzinepomp. Het leek wel alsof ze er gratis benzine weggaven maar een mevrouw vertelde ons dat de overheid had aangekondigd die nacht de benzine 8 cent per liter duurder te maken dus iedereen wilde z’n tank nog even volgooien. Wel netjes dat ze dat in ieder geval even aankondigen ;)

Woensdag was er een speciale groepsles door mensen die overgekomen waren uit Johannesbug. De les heette ‘boxercise’ en was behoorlijk pittig! Geen pauzes, alles 3 minuten achter elkaar en dan moesten we ons tussendoor opdrukken om uit te rusten… Daarnaast waren Esther en ik dinsdag naar de ochtend- en middagles geweest wat ook niet echt hielp ;) Wel leuk om een keer een heel andere soort les te krijgen. Heb nog steeds geen zumbales gevolgd want ze verzinnen steeds wat anders op donderdag omdat die vrouw last heeft van der schouder, helaas Irma!

Donderdagmiddag zijn we naar de Bushmans Market geweest aan de overkant van de rivier. De markt stelde niet zo veel voor, er stonden wat kraampjes met speelgoed, muziek, bijbels, sieraden en koekjes (wel lekkere, we moeten wel de lokale bevolking spekken toch?)dus daar waren we snel mee klaar. Wel grappig om te horen dat ze hier Afrikaans spreken en geen Engels zoals in Kenton en dat terwijl de dorpjes alleen maar door een rivier worden gescheiden. We hadden gedacht uitgebreid te kunnen lunchen op de markt maar dat was niet het geval dus zijn we naar de Red Apple geweest met Jenny waar we lekker hebben gegeten en waar je ook leuke dingetjes kon kopen maar deze keer heb ik me ingehouden! ’s Avonds zijn we onder begeleiding van Melvin de township in geweest. Hij woont zelf in de township en kent de meeste mensen dus Jenny vertrouwde ons wel aan hem toe. We waren er rond half 8 en moesten ook om half 9 weer terug zijn van haar :p Super leuk om daar rond te lopen en te zien hoe de mensen daar leven. Er zijn heel veel mensen op straat, wat ik goed snap nadat we zijn huis hebben gezien. De huisjes zijn ongeveer 22 m2 dus daar wordt je niet vrolijk van! In de meeste kroegen (shabeens) staan picknicktafels binnen en er was zelfs een kroeg waar je helemaal niet mocht staan of dansen… Personeel zit trouwens dik beveiligd achter grote stalen tralies. Ook was er een gebouw waar mensen zelf hun drinken mee naar toe mogen nemen en waar ze vlees kunnen kopen om te laten braaien. Het vlees hangt in de koeling en wordt gesneden en gekruid waarna het op de braai wordt gelegd. De eigenaar was erg enthousiast en wilde met ons op de foto, we moesten gauw maar eens komen braaien en we moeten ook zijn vrouw ontmoeten. De foto moest ik gelijk naar hem toesturen want die komt op zijn ‘wall of fame’ te hangen, we waren namelijk de eerste blanken die bij hem binnen kwamen stappen. Het is dus wel duidelijk dat zij wel willen mixen met de blanke bevolking…! In 1 kroeg stonden een beetje rare mannen en voelden we ons niet helemaal op ons gemak dus daar hebben onze bodyguards ons gauw weer naar buiten geloodst.. Ik vond het wel interessant om te zien hoe zij zich vermaken in een kroeg en we hebben er nieuwe vrienden bij die ons vast nog wel naar meer plekken meenemen.

Vrijdag hebben we geholpen met het klaarmaken van snoepzakjes voor de kinderen van de soepkeuken omdat het Pasen is. Ze krijgen maarliefst 23 koekjes, een ijsje(denk dat ze niet eens allemaal een vriezer hebben!), een zakje chips, een Paasmarsmellow en 30 snoepjes dus daar zijn ze wel even zoet mee! Vond het ook wel lichtelijk overdreven maar het gebaar is wel lief… ’s Middags nog even hardgelopen en ook een deel over het strand omdat half mei Kenton Extreme hier plaatsvindt en ik mee wil doen met de triatlon. Geen hele maar 750 m zwemmen, 20 km fietsen en daarna nog 4 km hardlopen.. Moet alleen nog even een fiets, helm en een wetsuit zien te fixen anders gaat het hele spektakel niet door. Esther en Marjoke willen 50 km gaan fietsen dus die moeten ook op zoek naar een mountainbike maar fietsenwinkels of fietsverhuurbedrijven zijn hier erg schaars dus dat wordt lastig!

Zaterdag naar een voetbaltoernooi in de township geweest, toch nog een beetje paastoernooi van Sv Epe idee ;) Zondag hadden we een paasontbijt gemaakt (nou ja, Esther en Marjoke, ik lag nog te snurken (A))en daarna zijn we naar de kerk geweest, jaja! Liepen tijdens die townshiptour donderdag langs een kerk waar ze aan het zingen waren en wat erg gezellig klonk dus daar wilden we wel een keer naar toe. Toen we bij de kerk aankwamen werden we door alle vrouwen geknuffeld, de mannen zaten al binnen. De kerk is trouwens gewoon een klein huisje waar we in de huiskamer zaten en de rest van de mensen in de kamertjes ernaast. We werden als speciale gasten ontvangen en ‘mochten’ op de tweede rij gaan zitten, help! De dienst was in het Engels met tussendoor wat zinnen in het Xhosa, de taal die in de townships wordt gesproken en waar wij helemaal niks van kunnen verstaan. Het klinkt zoals in het programma ‘groeten uit de rimboe’. Er was gelegenheid tot (solo)zingen voor iedereen en er werd meegeklapt door iedereen. Na de liedjes werden wij voorgesteld en moesten we gaan staan, we werden niet als blanken (die waren er nog nooit geweest) gezien want voor God is iedereen gelijk. We kregen een Engelse bijbel en een boekje met alle liedjes zodat we lekker mee konden blèren. Was maar goed ook want ik kende helemaal niks.. er werd ook nog gevraagd of wij een liedje wilden zingen maar dat leek me niet zo’n goed idee aangezien ik van geen enkel liedje de tekst of melodie ken! Er was ook nog een preek van de pastoor waarop iedereen reageerde door tussendoor ‘amen’ ‘ja’ of andere instemmende geluiden te maken(lees: schreeuwen), dat was wel een beetje raar! Na 2 uur was het voorbij en werd iedereen naar buiten geleid waar we in een rij moesten staan (wat we pas aan het eind doorhadden en dus de volgorde verstoorden ;)) en iedereen langskwam voor een hand, een knuffel en een ‘god bless you’. Ook hier waren alle mensen weer super aardig en kwamen ze nog even langs voor een praatje. Ik ben nog steeds geroerd door de vriendelijkheid van de mensen uit de townships en snap niet waarom blank en zwart hier zo gescheiden leeft…
Ik weet in ieder geval wel aan welke kant ik zou willen wonen!

’s Avonds hebben we banken en tafels geschuurd en gelakt die nodig zijn voor de opening van de soepkeuken maandag. De opening stelde niet zoveel voor maar de kinderen waren erg blij met hun warme maaltijd, hun grote zak snoep, een appel en een vers brood dus dat was wel mooi om te zien.

Dinsdag was een drukke dag! Om half 8 sporten om daarna gauw te eten en onze basketballes nog een keer door te nemen. Op de school aangekomen zat de klas al op ons te wachten omdat de les eerder was begonnen dan George ons had verteld dus dat was een goed begin. Ze gymmen hier gewoon in hun uniform dus het was maar goed dat ze nog maar 1 les na de gymles hadden. Het was even lastig om iedereen bij elkaar te krijgen maar met wat hulp van 2 behulpzame jongens, stond iedereen op een rijtje te wachten. Ik heb even kort de regels van basketbal uitgelegd en we hebben 4 teams gemaakt. De eerst 2 teams waren erg enthousiast en hadden verrassend goed opgelet bij de uitleg, een scheidsrechter was amper nodig omdat ze ballen die uit waren gelijk aan de tegenpartij gaven en ze geen overtredingen maakten. Tijdens het tweede potje waren er veel spelers die in de eerste ronde ook al mee hadden gedaan en de meisjes stonden aan de kant toe te kijken, dat was natuurlijk niet de bedoeling! Dus na de tweede wedstrijd de teams omgegooid en alleen meisjes tegen meisjes laten spelen wat ze wel wilden. Daarna werden we zelf uitgedaagd en zijn we strijdend ten onder gegaan…
George had geregeld dat ze niet naar de les daarna hoefden zodat we meer tijd hadden en ze ons nog konden leren netballen, een sport die hier veel beoefend wordt. Tijdens de uitleg ontplofte helaas de bal waardoor het netballen uitgesteld wordt. Na de les moesten we natuurlijk nog even allemaal samen op de foto en we mochten nog een keer terugkomen dus ik denk dat het wel een succes was ;) Stiekem best leuk om een keer gymleraar te spelen, toch nog maar eens nadenken over de combinatie ALO en bewegingswetenschappen…

’s Middags zijn we met Melvin naar Port Alfred geweest waar hij ons het een en ander wilde laten zien. Hij was in de veronderstelling dat we er nog niet geweest waren dus daarin moesten we hem teleurstellen. We hebben daar mountainbikes geregeld dus we kunnen meedoen aan de Kenton Extreme dus nu kan ik gaan trainen op het strand.. Daarna zijn we naar een winkeltje geweest waar je namaak dieren kan kopen met echt vel om een soort plastic, beetje raar maar wel mooi gemaakt! Melvin wilde ons de air school laten zien maar daarvoor moesten we wel anderhalf uur lopen, dat was de beste manier om ons de omgeving te laten zien, volgens hem. We waren lichtelijk moe toen we daar aankwamen maar de rondleiding die we daar kregen was nog wel de moeite waard! We mochten in de verkeerstoren, kregen de kantine, bar en vliegtuigjes te zien maar helaas was de simulatiehal al gesloten. Gelukkig stonden er na de rondleiding 2 vrienden van Melvin te wachten met de auto die ons naar de radiostudio in Port Alfred brachten. Hier hebben we even gewijsneusd en ons radiodebuut gemaakt! Dit was een daverend succes en ik vind het dan ook erg jammer dat jullie dit allemaal gemist hebben ;)

Op het moment vindt er een grote volksverhuizing plaats omdat Inge en Else morgen komen en de bedden in orde gemaakt moeten worden. Wel gezellig dat ze komen :)

Ik heb trouwens erg veel reacties gehad op het surfen dus ik denk dat we maar een keer met z’n alleen naar Zandvoort moeten voor een surfles! En om nog even terug te komen op het kaakbot dat we hadden gevonden, een van de medewerkers van het hostel dacht dat het om een zeeleeuw ging. Geen haaien dus :p Voelde me wel vereerd dat Midas Dekkers een bezoekje heeft gebracht aan mijn site en dat hij zelfs de moeite heeft genomen een berichtje achter te laten ;)

• 11 April 2012 - 22:07

Irma:

Te Laat. Rens is net jarig geweest. Het is nu twee minuten over twaalf en moet ik dat hele lange verhaal van Loessie nog lezen. Nou, even snel gedaan maar doe het morgen nog even goed over.Dus ik kan er nog niet zo veel over zeggen. Alleen wat zijn micronutrienten of zoiets? Ik ga nu naar bed. Druk dagje gehad. Wel supper gezellie. Je hoort nog van ons.
    Liefs de Neutjes.

• 12 April 2012 - 07:58

Marloes Spaan:

Micronutriënten zijn de vitamines en mineralen.. sorry! Gebruiken die termen zelf zo vaak dat ik ze al als gewoon gebruik ;) Macronutriënten zijn de koolhydraten, eiwitten en vetten.
    Nog gefeliciteerd met Rens, had Muriël mn felicitaties nog doorgegeven?

• 12 April 2012 - 08:30

Ria:

Hoi nicht,weer een heel verslag, je maakt wat mee jij,maar leuk dat het zo goed gaat daar en dat jullie zoveel doen en mee maken,ben wel heel benieuwd wat het gaat worden met jullie afstudeerproject,hoop voor jullie dat het nu echt wat resultaten zal gaan opleveren,ik was een beetje verdrietig zondag(kon mijn eitjes niet vinden)ha ha, maar we hebben een leuke dag gehad,al is het gezelliger met jou er bij,heb jij je wel een beetje vermaakt met pasen, en nog eitjes gegeten,of doen ze dat daar niet,he de groetjes maar weer tot een volgende keer xxxjes je tante.

• 12 April 2012 - 16:00

Jevader:

Hallo,
    Je kunt op verschillende vakantiebaantjes solliciteren:
    verkeersleider bij Schiphol ( of eerst maar vliegveld Teuge,) spellleidster bij de EO, trainster van SV Epe, of algemeen medewerkster bij de FORMIDO.
    Gezien je ervaring in het klussen zou ik voor het laatste kiezen. je verhalen zijn nog steeds erg leuk om te lezen en ook om nog steeds het grote verschil tussen blank en zwart mee te maken. Onze bijdrage voor de soepkeuken is overgemaakt op je rekening dus wens ze namens ons heel veel succes. ik denk dat je voor het surfen wel veel medestanders krijgt maar laten we eerst maar eens oefenen op de wilde en woeste baren van het Heerderstrand of de ZandenplasIk wens je nog veel plezier en we horen binnenkort weer van je.

• 12 April 2012 - 16:22

Janky::

ev(e)ry day denk ik: " pppfff it's still a llllong time tot eind juni".
    Ja jammer dat we het radiodebuut gemist hebben, hebben jullie gezongen??? Hepi en Hepi???? of iedereen verteld dat ze veeeeel fruit en groente moeten eten??????
    Weer een leuk verslag om te lezen hoor.
    Triathlon, kenton extreme, ja echt weer iets voor jouw, maak t niet al te extreem hoor.Wat gaat t worden na de Alo en voedingswetenschappen.......Misschien reisverslaggeefster, of schrijfster.

• 14 April 2012 - 12:38

Jan En Sien.:

Tjonge jonge, Marloes. Jij komt straks tijd te kort als je weer op Nederlandse bodem staat. En toch vragen wij ons steeds meer af hoe lang je verblijf in Nederland zal gaan duren. Je hebt volgens ons flink de smaak te pakken van 'den vreemde'! Geweldige foto's trouwens.
    Fijn, dat je zoveel aardige mensen ontmoet en zoveel ervarinen opdoet.
    Succes met alles maar weer.
    Liefs van ons.

• 15 April 2012 - 11:02

Coby:

Sjonge wat beleef je veel. Ben bang dat als je terug bent je erg zult vervelen en dat we ons best moeten doen om je hier een tijdje te houden.
    Zie uit naar je volgende verslag. Nog heel veel plezier. Groetjes ook van opi

• 26 April 2012 - 13:14

Ria:

beleef je niets meer, krijgen we geen verslagen meer, of ben je ons al een klein beetje vergeten, of op gegeten door een honsdolle blaffende hond ha ha
    groetjes Ria.